Fellesinformasjon
Her finner du praktisk informasjon for leietakerne. Nyttig informasjon for deg som ønsker å leie eller for deg som allerede bor i en av våre leiligheter.
Flytteinformasjon
Informasjon når du flytter inn
Ventilasjon – og strøm
Våre leiligheter er utstyrt med ventilasjon som trekker luft ut fra badet hele tiden. Hvor mye luft som skal tas ut av badet reguleres med å åpne / lukke hullet ved å skru. Om du vil at kjøkkenviften skal virke, skrus viften på der, enten med bryter eller ved å trekke kjøkkenhetta ut. Frisk luft kommer utenfra. Ventilasjon er viktig, men kan reduseres eller skrus av om vinteren for å spare strøm. Da må du tørke opp badet ved å ha baderomsdøra åpen. Om du er plaget av kondens på vinduer osv., må ventilasjonen skrus på og åpnes mer på badet. Noen tips til å spare strøm er å redusere ventilasjon om vinteren, skru ned varmen når du ikke er hjemme og fyre kraftig opp med når du kommer hjem, for eksempel med en vifteovn. Det er veldig forskjell i kraftforbruk med 20 grader og 24 grader inne!
Vann
Alle våre leiligheter er utstyrt med stoppekran, samt i kjeller for hele huset. Den skal være merket. Skjer det noe galt med vann og kraner, eller reiser du bort for en periode, så stopp vannet i din leilighet ved å skru av kran under kjøkkenbenken eller i egen koblingsboks for vann som gjerne sitter på badet. Meld straks fra til Arvid Rove 97566675 eller vaktmester i bygget – eller til rørlegger. Om vinteren skal alle dører til fellesområder være lukket, da vannrør kan fryse!
Avløp
Alle sluk og avløp har vannlås. Kommer det vond lukt fra et sluk, forsøk å helle vann i sluket. Renner vannet for sakte ut av sluket, må det renses, enten med Plumbo eller aller helst ved å rense sluket. I dusjen samler det seg hår og såperester, og det renses ved å løfte opp gulvristen og deretter løfte opp vannlåsen. Fjern hår og såpe med hendene. Tips; bruk to plastposer, bruk den ene som hanske og legg avfallet i den andre. Dette må kastes i restavfallet og ikke i toalettet.
Skal ikke puttes i vask eller toalett
I toalettet skal det ikke kastes annet enn toalett-papir! Andre saker du IKKE skal putte i do eller i vasken er: kaffegrut, tanntråd, bind eller OB. Dessuten skal matoljer for frityr, matfett eller smult IKKE helles i vasken da det blir stivt når det blir nedkjølt og stopper kloakksystemet. Bruk en flaske eller kanne og kast i restavfallet.
Brann
Alle leiligheter skal ha brannslukker og røykvarsler. I byggene er det brannslange i trappa, det er felles røykvarsler og brannklokker i trappen / gangen. Rømningsvei skal være merket med skilt, og det er nødlys ved hoveddør. Det skal være egen branninnstruks i trappa og i hver leilighet. Alle leiligheter er bygget slik at det holder en brann ute eller innelåst i 30 minutter. Fra etasje til etasje er dette bygget etter B60-standard. Er det røyk i trappen, bruk alternativ vei. Finnes ikke dette, lukk dørene, ring 110 og gi deg til kjenne gjennom å åpne vinduet. Se Branninnstruks.
Vi skal ikke ha brann i våre bygg! For å hjelpe oss med å hindre det, så ha kontroll på stearinlys. Ikke bruk ”lysmansjetter”, helst ikke røyk og i alle fall ikke på senga, ikke gå fra varme plater og vask/rens fett på vifta over komfyren minst fire ganger i året. Ikke bruk skjøtekabler eller skjøtebrett til elektrisk utstyr som bruker mye strøm, for eksempel varmeovner.
Når du flytter ut
- Sørg for utskrift og signering av kontrakt, send i retur pr mail til [email protected] eller pr post.
- Sørg for å ha returnert kontrakt og betalt depositum. Ellers er ikke kontrakten din gyldig.
- Når du betaler husleie uoppfordret, oppgi alltid leilighetsnummer og navn.
- Sjekk at leilighet er rengjort - om ikke, ta straks kontakt.
- Sjekk at leilighet er i orden og ikke har skader, meld fra om dette ikke er i orden innen 48 timer etter overtakelse.
- Din leilighet eget strømabonnement som overføres deg når du flytter inn.
- Les av strømmåler, gi beskjed til energiselskapet.
- Nøkler får du enten av beboeren før deg, eller fra vaktmester eller kontoret. Tap av nøkler må erstattes av sikkerhetsgrunner og koster kr 500,-.
- Typisk flytteavfall har vi ikke kapasitet til i søppeldunkene, frakt det til gjenvinningsstasjon selv.
- Vi har et ”råsignal” for Riks-TV eller CanalDigital KabelTV. Dekoder og eventuelt abonnement må du ordne selv. Se www.rikstv.no eller www.canaldigital.no
- Søppel skal sorteres i Sandefjord og ellers. Dunkene er merket. Hvis du putter søppel i feil dunk, vil renovatøren la være å tømme, og søppel vil flyte over dunkene! Skill derfor mellom:
- Papp/ papir - Blått lokk
- Matavfall / bioavfall - Brunt lokk
- Restavfall - Grått lokk
- Plastavfall (rengjøres i vann om nødv.) - Egen dunk
- Forstyrr ikke naboen
- Husdyrhold er ikke tillatt.
- Det er ikke tillatt å røyke i leilighetene eller fellesområder.
- Det skal være ro etter kl 2300.
- Alt du skrur fast i veggene, skal være der når du flytter.
- Aldri fest, skru eller spikre noe i baderomsveggene.
- Ikke sett personlige eiendeler i gangene – dette har med brannsikring å gjøre.
- Søppel skal sorteres. Mat, papir og restavfall. Ikke bland.
- Hold utgangsdøra nede lukket, det har med både tyveri og brann å gjøre.
- Det skal ikke henges saker på utsiden av fasaden. Dette gjelder også egen parabol.
Ventilasjon – og strøm
Våre leiligheter er utstyrt med ventilasjon som trekker luft ut fra badet hele tiden. Hvor mye luft som skal tas ut av badet reguleres med å åpne / lukke hullet ved å skru. Om du vil at kjøkkenviften skal virke, skrus viften på der, enten med bryter eller ved å trekke kjøkkenhetta ut. Frisk luft kommer utenfra. Ventilasjon er viktig, men kan reduseres eller skrus av om vinteren for å spare strøm. Da må du tørke opp badet ved å ha baderomsdøra åpen. Om du er plaget av kondens på vinduer osv., må ventilasjonen skrus på og åpnes mer på badet. Noen tips til å spare strøm er å redusere ventilasjon om vinteren, skru ned varmen når du ikke er hjemme og fyre kraftig opp med når du kommer hjem, for eksempel med en vifteovn. Det er veldig forskjell i kraftforbruk med 20 grader og 24 grader inne!
Vann
Alle våre leiligheter er utstyrt med stoppekran, samt i kjeller for hele huset. Den skal være merket. Skjer det noe galt med vann og kraner, eller reiser du bort for en periode, så stopp vannet i din leilighet ved å skru av kran under kjøkkenbenken eller i egen koblingsboks for vann som gjerne sitter på badet. Meld straks fra til Arvid Rove 97566675 eller vaktmester i bygget – eller til rørlegger. Om vinteren skal alle dører til fellesområder være lukket, da vannrør kan fryse!
Avløp
Alle sluk og avløp har vannlås. Kommer det vond lukt fra et sluk, forsøk å helle vann i sluket. Renner vannet for sakte ut av sluket, må det renses, enten med Plumbo eller aller helst ved å rense sluket. I dusjen samler det seg hår og såperester, og det renses ved å løfte opp gulvristen og deretter løfte opp vannlåsen. Fjern hår og såpe med hendene. Tips; bruk to plastposer, bruk den ene som hanske og legg avfallet i den andre. Dette må kastes i restavfallet og ikke i toalettet.
Skal ikke puttes i vask eller toalett
I toalettet skal det ikke kastes annet enn toalett-papir! Andre saker du IKKE skal putte i do eller i vasken er: kaffegrut, tanntråd, bind eller OB. Dessuten skal matoljer for frityr, matfett eller smult IKKE helles i vasken da det blir stivt når det blir nedkjølt og stopper kloakksystemet. Bruk en flaske eller kanne og kast i restavfallet.
Brann
Alle leiligheter skal ha brannslukker og røykvarsler. I byggene er det brannslange i trappa, det er felles røykvarsler og brannklokker i trappen / gangen. Rømningsvei skal være merket med skilt, og det er nødlys ved hoveddør. Det skal være egen branninnstruks i trappa og i hver leilighet. Alle leiligheter er bygget slik at det holder en brann ute eller innelåst i 30 minutter. Fra etasje til etasje er dette bygget etter B60-standard. Er det røyk i trappen, bruk alternativ vei. Finnes ikke dette, lukk dørene, ring 110 og gi deg til kjenne gjennom å åpne vinduet. Se Branninnstruks.
Vi skal ikke ha brann i våre bygg! For å hjelpe oss med å hindre det, så ha kontroll på stearinlys. Ikke bruk ”lysmansjetter”, helst ikke røyk og i alle fall ikke på senga, ikke gå fra varme plater og vask/rens fett på vifta over komfyren minst fire ganger i året. Ikke bruk skjøtekabler eller skjøtebrett til elektrisk utstyr som bruker mye strøm, for eksempel varmeovner.
Når du flytter ut
- Rengjøring skal være bra. Om ny leietaker ikke er fornøyd, blir du belastet ny rengjøring.
- Les av strøm og orienter energiselskapet.
- Vi har ikke kapasitet til flytteavfall, det må du besørge bortkjørt selv.
- Om leilighet har skader ut over normal slitasje, kan det være at dette fikses for din regning.
- Lyspærer, batterier, pakninger, vindushasper, kontakter osv. er leietagers ansvar og skal være i orden når du flytter.
- La brannslukker, varmeovner og lignende være i leiligheten.
- Husk at alt veggfast, dvs alt som er skrudd til veggen skal være der. Huller i veggen gjør at vi må pusse opp etter deg.
- Sørg for at nøkler leveres på avtalt plass.
- Det kan være at nøkler kan leveres til neste beboer, men bare etter avtale med utleier.
- 1-2 uker etter utflytting vil du motta et sluttoppgjør pr mail som viser om du har betalt for mye eller lite i leieperioden. Har du betalt for mye – får du tilbake. Har du betalt for lite – skal det betales i løpet av 10 d.
Internett og tv
TV
Internett
- Vi har et ”råsignal” for Riks-TV i de fleste bygg, men i Larvik og Holmestrand er det bare CanalDigital kabelTV.
- Dekoder og eventuelt abonnement må du ordne selv. Se www.rikstv.no eller www.canaldigital.no (kabel-TV)
- Om du ikke har signal inne i din leilighet – kontakt vaktmester.
Internett
- Vi leverer foreløpig ikke internett i Seniorsentrenes bygg.
- Ønsker du internett må du arrangere dette selv. Har du fasttelefon eller kabel-TV fra Canaldigital, er dette enkelt å bestille. Om du ikke har noen av delene kan det tenkes at et mobilt bredband fra TeleNor, Telia eller Ice er det beste for deg.
Leiekontrakt
leiekontrakt.docm |
Bod og Parkering
Bod
Alle leiligheter har sin egen bod i kjelleren. Boden er på ca 15 kubikkmeter og er relativt tørr, men egner seg ikke for klær. Det er ikke tilrådelig å ha tekstiler i boden, i tilfellet må de pakkes i tett plast. Lagring på labanker er alltid tilrådelig i kjellerboder. Bodene skal ha samme nummer som din leilighet.
Parkering
Mange som bor sentrumsnært dropper bilen. Derfor har de færreste som leier i Seniorsentrene behov for parkering. Ønsker du å leie plass midt i sentrum koster det fra kr 550,- pr mnd. 3 mnd oppsigelse. Beboere i våre bygårder har fortrinnsrett på å leie parkering. Kontakt [email protected] eller 970 61930 i kontortiden (9-14). Se egen parkeringsoversikt for hver gård.
Alle leiligheter har sin egen bod i kjelleren. Boden er på ca 15 kubikkmeter og er relativt tørr, men egner seg ikke for klær. Det er ikke tilrådelig å ha tekstiler i boden, i tilfellet må de pakkes i tett plast. Lagring på labanker er alltid tilrådelig i kjellerboder. Bodene skal ha samme nummer som din leilighet.
Parkering
Mange som bor sentrumsnært dropper bilen. Derfor har de færreste som leier i Seniorsentrene behov for parkering. Ønsker du å leie plass midt i sentrum koster det fra kr 550,- pr mnd. 3 mnd oppsigelse. Beboere i våre bygårder har fortrinnsrett på å leie parkering. Kontakt [email protected] eller 970 61930 i kontortiden (9-14). Se egen parkeringsoversikt for hver gård.
Kontaktpersoner
kontaktpersoner.xlsx |
Branninstruks
branninstruks.doc |